Tuesday, July 2, 2013

NAIK BELON KE BINTULU...

Assalamualaikum...
Hai...

Ok, kali ini saya ingin menceritakan pengalaman saya YANG PERTAMA menaiki BELON...

BELON?

Itu dalam bahasa SARAWAK....
Belon tu KAPAL TERBANG....

OWH.. BARU TAHU, SEBELUM NI TAK TAHU......



Ok, kita sambung lagi...
Pada 5/6/2013 pada pukul 2.00 AM dari rumah bertolak ke LCCT, Kuala Lumpur...sebelah KLIA...

Saya mengambil penerbangan AirAsia....
Tiket???
Erm...sebab last minit booking, tu yang harga tu melambung tinggi.....
Itu tak mengapa, terima kasih MAK & ABAH...(^___^)
Saya sayang mereka....

Kami tiba di LCCT pada pukul 5.30 pagi, bersama Pak Cik saya....penunjuk jalan ke sana...
Maklumlah, tak tahu jalan....Terima Kasih PakCik (^____^)

Saya tak tahu macam mana nak berurusan tentang penerbangan ini...
Terima kasih Abah & PakCik terangkan macam mana nak berurusan tentang ini...
Ok...Mula-mula check in...beg semua..siapkan semua urusan...
Dah selesai, saya pun tunggu di Balai Berlepas...
Namun, masa tu memang tak mengizinkan untuk bersama Mak, Abah, Adik & PakCik seketika sebelum masuk Balai Berlepas....tapi saya bersalaman dahulu mereka semua, mohon doa dari mereka agar saya selamat pergi belajar...

Ok, kami pun lambai tangan....sedih tu memang ada...namun tabahkan hati...
sebab Kita Pergi Belajar....

Jika Kita Pergi Merantau Untuk Belajar Semata-mata Kerana ALLAH SWT,
In Shaa Allah, Allah permudahkan jalan kita....yang penting Nawaitu kita buat semua perkara Kerana ALLAH SWT....
Kerana Orang Yang Berjuang Dalam Menimba Ilmu Umpama Jihad Di-Jalan ALLAH SWT...

WALLAHU A'LAM....

OK....dah sampai kat Balai Berlepas...tunggu sambil duduk di kerusi...ramai orang masa tu....
namun, beberapa minit kemudian....sudah dipanggil anak kapal untuk pergi ke Belon...
jalan bersama-sama....
Jumpa kawan baru...Zaid, memang sama nak ke UPM Bintulu, Sarawak...

Jalan-jalan.....naik Belon...duduk di kerusi mengikut nombor masing-masing, Zaid duduk depan, saya duduk dekat Pintu Kecemasan.

Ok, jumpa lagi kawan baru sama nak pergi, Hafizudin....duduk sebelah kerusi....

Tapi, masa tu memang banyak yang nak pergi ke UPM Bintulu....kalau nak berkenalan pun lama...
masa tu memang nak berlepas....

Pramugari & Pramugara suruh anak kapal duduk di tempat masing-masing...
pakai Tali Pinggang Keselamatan untuk berlepas....

Mulalah debaran...
Terbang....

Hm...bila tengok kat tingkap...
Ma Shaa Allah, Indahnya Ciptaan Allah Swt....
Kat LCCT tu sekeliling pokok kelapa sawit...
Bila tengok dari atas....nampak kabus semua...sebab ladang kelapa sawit...
Masa tu flight Subuh...
Wah, Ma Shaa Allah..cantik lukisan benyawa ciptaan Allah swt (pemandangan)

Dalam kapal mengantuk, tidur.....
ZzZzZzzzz.......

SAMPAI DI BINTULU

Turun, kapal mendarat....
Alhamdulillah selamat sampai....
Ambil semua barang, urusan imigresan...
dah selesai...

Pelajar baru UPM naik bas UPM, masa tu UPM menyambut kedatangan pelajar baharu....
ada yang bersama keluarga....namun saya hanya Alone Ranger...
In Shaa Allah, saya boleh, anda boleh, kita boleh....

Jadi....keseluruhannya...Naik Kapal Terbang Macam Naik Bas....

Ok, In Shaa Allah...saya akan post cerita yang lain pula....ok..
Assalamualaikum....

Peace No War (^___^)....

No comments:

Post a Comment